Friday, July 8, 2022

CCCX. BACH, J.S.: Cantata #7: Christ unser Herr zum Jordan kam, BWV 7

CCCX. BACH, J.S. (1685-1750)

Cantata #7: Christ unser Herr zum Jordan kam, BWV 7 (1724)
1. [Coro]: Christ unser Herr zum Jordan kam
2. Aria (Basso): Merkt und hört, ihr Menschenkinder
3. Recitativo (Tenore): Dies hat Gott klar mit Worten
4. Aria (Tenore): Des Vater Stimme ließ sich hören
5. Recitativo (Basso): Als Jesus dort nach seinen Leiden
6. Aria (Alto): Menschen, glaubt doch dieser Gnade
7. Choral (Coro): Das Aug allein das Wasser sieht
Alex Potter, alto
Julius Pfeifer, tenor
Dominik Wörner, bass
Rudolf Lutz, cond.
(23:32)


Martin Luther's 1541 hymn upon which the cantata is based:


1. [Coro]: Christ unser Herr zum Jordan kam

The cantus firmus is in the tenors (red arrow), with the other singers in free counterpoint. In addition, a concertante violin solo adorns the entire movement. Baptismal waves, perhaps?




































2. Aria (Basso): Merkt und hört, ihr Menschenkinder

This splendid bass aria is accompanied by continuo alone. Notice the five-note motif which always descends -- like water flowing down ...



































3. Recitativo (Tenore): Dies hat Gott klar mit Worten

The tenor as Evangelist ...

4. Aria (Tenore): Des Vater Stimme ließ sich hören

Now accompanied by two solo violins; notice the melismas on the words erkauft (redeemed); getauft (baptised); Zweifel (doubt) ...




































5. Recitativo (Basso): Als Jesus dort nach seinen Leiden

and the recitative gets more complicated with an Andante string accompaniment, usually associated with Jesus's words:




















6. Aria (Alto): Menschen glaubt doch dieser Gnade

Add two oboes. Notice how Bach cuts out all the accompaniment but the continuo on the line:

Noch im Höllenpfuhl verderbt! (Nor are destroyed in the pit of Hell)


















7. Choral (Coro): Das Aug allein das Wasser sieht

Bach uses the final stanza of the Lutheran hymn, in a typical staggeringly beautiful four-part chorale.



No comments:

Post a Comment

CMLXXVIII. MOZART, Wolfgang Amadeus: Concerto #1 in G Major for Flute and Orchestra, K. 313

CMLXXVIII. MOZART, Wolfgang Amadeus (1756-1791) Concerto #1 in G Major for Flute and Orchestra, K. 313 (1778) 1. Allegro maestoso 2. Adagio...